Złote zasady biegania

1. Biegaj tak, jak się ścigasz

Trenując staraj się imitować zawody w których zamierzasz wziąć udział. Ta zasada sprawdza się w większości sportów. Planujesz biec na 5 lub 10 km? Trenuj w podobnym tempie i na podobnym terenie, który będzie na turnieju. Wyjątkiem są tylko biegi długie, gdzie zbyt długi czas zajęłaby Ci regeneracja- w tym momencie lepiej stosować zmienne tempo- zmieniając je na szybsze niż na zawodach.

Kurs pracownika zabezpieczenia technicznego
http://www.techom.com
Gwarantujemy zdobycie uprawnień i wpis na listę
pracowników zabezpieczenia technicznego.

2. 10% o tyle zwiększaj swój tygodniowy przebieg

Dzięki takiemu systemowi unikniesz kontuzji, które mogłyby Cię na dłużej usunąć z biegania. Zbyt duże obciążenia mocno wpływają na nieprzygotowane do tak dużego wysiłku mięśnie i ścięgna. Tutaj wyjątkiem będzie kiedy wracasz do biegania- wtedy przebieg można zwiększać w szybszym tempie aż dojdziemy do swojej normy.

3. Nie biegaj zaraz po jedzeniu

A dokładnie nie biegaj aż do 2 godzin po posiłku- tyle czasu Twój organizm potrzebuje na strawienie posiłku. Jeśli zdecydujesz się na wcześniejszy bieg to może się skończyć skurczami brzucha lub wymiotami. Jeśli zależy Ci na czasie, postaw na lekki posiłek- wtedy możesz wyruszyć na bieg pół godziny wcześniej.

4. Rozgrzewka!

Rozgrzewka to naprawdę ważny element biegania- zwiększa dopływ krwi do mięśni, podnosi w nich temperaturę i odżywia! To dzięki rozgrzewce zmniejszamy szansę potencjalnych zakwasów i kontuzji. Oczywiście równie ważne jest rozluźnienie po biegu, kiedy w pewnym momencie przerwiesz bieg bez rozluźnienia mogą pojawić się skurcze, zawroty czy możesz omdleć.

5. Bieg z wiatrem.

Wiatr nie sprzyja dobremu biegu- na pewno podczas wietrznych dni będziesz biegł wolniej. Podczas takich dni kontroluj swoje tętno zamiast tempa a trasę planuj tak, by oddalając się do domu biec z utrudnieniem, tj. pod wiatr natomiast powrót z wiatrem- czyli znacznie ułatwiając sobie zadanie.

6. Rozmówki podczas biegu?

Zasada jest prosta- jeśli potrafisz rozmawiać podczas biegu to Twoje tempo jest odpowiednie dla poprawienia kondycji i układu krążenia, jeśli jest przeciwnie- Twój wysiłek nie jest wystarczający by spalać kilogramy. Prosty test, które potwierdzony jest badaniami.

7. Lewa strona

Dla bezpieczeństwa lepiej jest biec twarzą w kierunku nadjeżdżających pojazdów- uczą o tym już w szkołach ale często bywa, że do czasów dorosłości nam to ucieka. Oczywiście w krajach z ruchem lewostronnym biegamy po przeciwnej stronie. Zasady nie przestrzegamy natomiast na ścieżkach do biegania, tam trzymamy się prawej strony i staramy się nie uprzykrzać życia innym.

8. Jeśli boli- bierz wolne

Ból nierzadko jest oznaką przeciążenia lub przemęczenia organizmu. Rozumiem, że my biegacze potrafimy zacisnąć zęby i iść do przodu ale z bólem nie ma żartów. Na każde 2 dni bólu weź 2 dni wolnego- nie bój się, te dni nie mają specjalnego wpływu na Twoją kondycję.

9. Równe tempo kluczem do sukcesu?

Rekordy świata na 10 km były ustawione przez zawodników, którymi mógłbyś regulować metronom. Równe tempo to klucz do wygranej dlatego biegaj według zegarka. Odpuść też fałdowane trasy i postaw na te względnie proste.

10. Lokalne zawody

Warto co jakiś czas sprawdzać się z innymi na lokalnych zawodach. Turnieje jak bieg Przemysława to idealna opcja- czeka nas solidna porcja Pleszew biegu a i konkurencja nie próżnuje. Dzięki takim biegom zweryfikujesz swoją kondycję i będziesz wiedział co poprawić.

Podobne wpisy